fredag 2. desember 2011

SDS Varme små ugler


Tiden er inne for små prosjekter og overraskelser, jeg holder på med litt varme gaver om dagene :) Tenkte jeg skulle vise dere dette varme uglesettet jeg har strikket til ei lita tulle i familien..


Jeg synes det er gøy å pynte litt ekstra på de små gavene, og jeg er blitt så veldig glad i disse søte små ,og ikke minst kloke ugleknappene mine..
Vottene og kragen er strikket i litt alpakka restegarn jeg hadde liggende, det er sååå mykt å deilig til de små :)


Oppskriften på vottene er enkel:
(0-6 mnd)
  1. Legg opp 36 masker på strømpepinner 2,5 og strikk 16 omganger 1 rett 1 vrang
  2. Strikk så 4 cm rettstrikk eller riller (uglevottene har riller)
  3. Fordel maskene på to pinner (18 masker på hver), og fell hver for seg slik:
  4. Fell 1 maske i begynnelsen og slutten av annenhver pinne til det gjenstår 8 masker på pinnen.
  5. Fell av, gjenta på den andre pinnen, fell av og sy sammen sidene.


Kragen er nesten like enkel:
(0-6 mnd)
  1. Legg opp 80 masker på en rundpinne 2,5
  2. Strikk 4 pinner rett)
  3. Strikk 6 pinner riller
  4. Strikk 1 pinne 1 rett 1 vrang
  5. Nå økes det 40 masker jevnt fordelt på neste pinne (totalt 120 masker)
  6. Strikk 6 pinner 1 rett 1 vrang
  7. Strikk 1 pinne rett
  8. Nå økes det 60 masker jevnt fordelt på neste pinne (totalt 180 masker)
  9. Strikk 6 pinner 1 rett 1 vrang
  10. Strikk 4 pinner rett 
  11. Fell løst av og sy på en trykknapp bak i "nakken" på kragen

Her ser dere hvordan votten blir om det strikkes rettstrikk istedet for riller etter vrangborden :)

Nå skal jeg strikke ferdig den siste votten og sy på et lite ansikt på hver av de :) Gleder meg til prinsessa kan varme de søte små hendene sine med disse! 

Ha en fin fredag!
Lykke til om dere prøver dere på litt strikking i helgen!




PS: Ikke glem å delta på lykkelotteriet mitt, det er trekning neste fredag :)

2 kommentarer:

  1. Veldig koselig lite sett du har laga! Så stilig når det matcher med lilla ugler og lilla sokker:-)

    God adventstid!!

    SvarSlett
  2. Utrolig fine strikketing Anne Klarise! Hilsen Trine på jobben

    SvarSlett

Hvis du vil legge igjen en liten kommentar etter ditt besøk blir jeg veldig glad! :)